۱۳۸۸/۰۴/۲۹

تصرف حوزه نفتی ایران توسط ارتش عراق

ماه گذشته تیم بهره‌برداری نفتی عراق به همراه گروهی از نیروهای ارتش این کشور به یکی از حوزه‌های نفتی ایران در نوار مرزی حمله کرده و پس از تصرف اقدام به آغاز عملیات استخراج نفت کردند
با گذشت حدود یک ماه از تصرف یکی از حوزه‌های نفتی ایران توسط ارتش عراق، هنوز واکنش قاطعی به این اقدام نشان داده نشده است.

به گزارش خبرنگار «آینده»، ماه گذشته تیم بهره‌برداری نفتی عراق به همراه گروهی از نیروهای ارتش این کشور به یکی از حوزه‌های نفتی ایران در نوار مرزی حمله کرده و پس از تصرف اقدام به آغاز عملیات استخراج نفت کردند. با این وجود مراجع مسئول در وزارت خارجه و نیروهای مسلح تنها به ارسال نامه‌ای بسنده کرده و طرف عراقی نیز با بی‌اعتنایی به نامه‌های ایران، به بهره‌برداری ادامه می‌دهد.

این در شرایطی است که مطابق با توافقنامه 1975 الجزیره و قوانین بین‌المللی طرف عراقی به هیچ‌وجه مجاز به این تجاوز آشکار نیست.

اقدام مذکور در حالی صورت می‌گیرد که با وجود گذشت 6 سال از سقوط حزب بعث و به قدرت رسیدن دولت جدید در عراق، تا کنون اقدامی در جهت اجرای بندهای تعلیق شده قرارداد الجزایر و حل اختلافات مرزی ایران و عراق از سوی بغداد صورت نگرفته است. علاوه بر آن‌که شکایات ایران از صدام و غرامت صد میلیارد دلاری جنگ تحمیلی نیز مسکوت مانده است.

گفتني است، ايران معتقد است عراق بايد غرامت هزار ميليارد دلاري را بابت صدمات واردشده در دوران جنگ 8 ساله پرداخت كند، اما سازمان ملل در زمان دكوئيار غرامت دست كم صد ميليارد دلاري را تاييد كرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر