۱۳۸۸/۰۵/۰۲

نماز جمعه ده هزار نفری، راهپیمایی 200 نفری!‏

یک هفته بعد از اقامه نماز جمعه تاریخی هفته گذشته به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی که با شرکت دست کم یک میلیون نفر برگزار شد، نماز جمعه امروز تهران با شرکت حداکثر ده هزار نفر برگزار شد و پس از آن هم یک راهپیمایی 300 نفری علیه هاشمی برگزار شد.

این نماز جمعه و رخدادهای حاشیه ای آن میتواند برای تحلیلگران سیاسی حائز اهمیت باشد و به همین منظور خبرنگار «موج سبز آزادی» سعی کرده تا حواشی نمازجمعه امروز را برای آگاهی علاقمندان به رشته تحریر درآورد.

نماز جمعه 10 هزار نفری

بر اساس این گزارش، علیرغم خنکی نسبی هوا و با وجود تبلیغات زیاد انجام شده برای این نماز و راهپیماییها و تجمعات پس از آن، کل جمعیت شرکت کننده در این نماز در حدود 10 هزار نفر تخمین زده میشود که شامل جمعیت پنج هزار نفری محوطه اصلی، جمعیت دو هزار نفری حاضر در جلوی درب شرقی دانشگاه (محوطه ای که توسط سایبانهای پارچه ای مسقف شده بود)، جمعیت دو هزار نفره خانمها و نیز جمعیت هزار نفری پراکنده در محوطه دانشگاه بود. مشاهدات حاکی است اغلب این جمعیت نیز مشتریان سنتی نماز جمعه در طیف سنی بالای 40 سال بودند که چندان هم با تکبیرها و شعارهای داده شده از تریبون همراهی نمی کردند.

حمله مجدد خطیب نماز جمعه به جنبش سبز

با وجود آنکه پیش بینی می شد نماز جمعه این هفته تهران تحت تاثیر عدم برکناری رحیم مشایی قرار گیرد، اما خطیب نماز جمعه (احمد خاتمی) ترجیح داد، همانند قبل، باز هم حملات خود را متوجه شخصیتهای اصلاح طلب کند و اکثر زمان خود را به انتقاد از آنان بپردازد و تنها در آخر خطبه ها به تذکری کوتاه به احمدی نژاد در رابطه با انتصاب مشایی بسنده کند.

اتصال برقرار نشد

استقبال کم از نماز جمعه این هفته به گونه ای بود که در اواسط خطبه دوم، درب محوطه اصلی را بستند و نمازگزاران را برای پر کردن اتصال داخل و خارج دانشگاه برای تشکیل ستونهای چند نفره هدایت میکردند و جمعیت به قدری اندک و پراکنده بود که بحث و تشکیک درباره اینکه آیا اتصال برقرار هست یا نه، تا شروع نماز ادامه داشت.

تکبیر با مدل جدید

در نمازجمعه امروز، در حرکتی هماهنگ از چندین نقطه محوطه اصلی تلاش می شد تا در پایان هر تکبیر، شعار «مرگ بر غارتگر بیت المال» سر داده شود که البته با عدم استقبال از سوی نمازگزاران مواجه بود.

یا ایها الخبرگان، عجل علی استیضاح هاشمی!

با وجود بمباران خبری صدا و سیما و رسانه های همسو علیه نمازجمعه میلیونی هفته گذشته به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی و پخش شبنامه های تخریبی علیه وی در ابتدای این نماز، کل جمعیت شرکت کننده در راهپیمایی تخریبی علیه هاشمی رفسنجانی در پایان نماز به 300 نفر نمیرسید. بخش عمده همین جمعیت هم به قصد راهپیمایی در این مسیر حضور نداشتند و در واقع در حال حرکت به سمت اتوبوسها برای رفتن به خانه بودند.

گزارشها حاکی از آن است که به همین خاطر شعارهای تخریبی علیه هاشمی که از بلندگو اعلام میشد، توسط بسیاری از اعضای همین جمعیت نیز تکرار نمیشد. از جمله این شعارها این بود:

جامعه مدرسین تشکر تشکر / ای رهبر محاربین تنفر تنفر
این است نتیجه سخیف من من / تشخیص خبرگان به نفع دشمن
خطیب دشمن شاد کن / منفور ملت ماست
وظیفه خبرگان / استیضاح نخبگان
یا ایها الخبرگان / عجل علی استیضاح هاشمی

پس از طی مسیر کمتر از چند صد متری راهپیمایی و در حالی که شرکت کنندگان به کمتر از صد نفر رسیده بود، بیانیه پایانی این راهپیمایی در محکومیت سخنان هاشمی رفسنجانی قرائت شد.

تجمع 50 نفره علیه مشایی

تجمع دانشجویان بسیجی علیه مشایی هم از فضای سرد حاکم بر نماز جمعه امروز بی نصیب نماند و علیرغم تبلیغات فراوان، جمعیتی کمتر 50 نفر در آن شرکت کردند که اکثرا اعضای مرکزیت بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر