۱۳۸۸/۰۴/۳۱

آغاز اعتصاب غذای عده ای از ایرانیان در نیویورک

جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا، در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران، وقایع پس از آن و خشونت علیه معترضان، از روز چهارشنبه، 22 ژوئیه مقابل ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک دست به اعتصاب غذا زده اند.

اکبر گنجی، فعال حقوق بشر ، از پایه گذاران این حرکت اعتراضی است و شماری از چهره های سرشناس سیاسی و فرهنگی هم اعلام کرده اند که در این اعتصاب غذای سه روزه شرکت می کنند.

این برنامه تا ساعت 8 شب به وقت نیویورک ادامه خواهد داشت.

بجز ایرانیان تعدادی از چهره های سرشناس غیر ایرانی از جمله نوام چامسکی متفکر آمریکایی و رابرت ردفورد بازیگر سینما از این اعتصاب غذا حمایت کرده اند.

مهرنوش پورضیایی، خبرنگار بی بی سی فارسی که در محل برگزاری اعتصاب غذا حضور دارد می گوید که حدود سیصد نفر که اغلب پیراهن سبز بر تن دارند و یا مچ بند و سربند سبز بسته اند در روز اول اعتصاب حضور داشته اند.

گوگوش، خواننده و شهره آغداشلو، بازیگر ایرانی نیز در مقابل مقر سازمان ملل متحد به اعتصاب کنندگان پیوسته اند. پیشتر ابی، خواننده موسیقی پاپ ایرانی اعلام کرده بود که در این اعتصاب غذا شرکت خواهد کرد.

سی و شش نفر از روشنفکران ایرانی مقیم آمریکا و کانادا در نامه ای اعلام کرده بودند که برای "پشتیبانی از جنبش سبز مردم ایران" در این اعتصاب شرکت می کنند.

آنها در بیانیه ای نوشته اند که به قصد "محکوم کردن تقلب گسترده درانتخابات، سرکوب بی رحمانه اعتراضات مردمی و بازداشت غیرقانونی صدها شهروند و فعال سیاسی و اجتماعی" به مدت سه روز دست به اعتصاب غذا می زنند.

حمید دباشی، استاد دانشگاه کلمبیا و از امضا کنندگان این بیانیه که در محل برگزاری اعتصاب حضور داشت به بخش فارسی بی بی سی گفت: نهضت سبز، نهضتی فراگیر است که فقط طرفداران موسوی را در برنمی گیرد و اعتصاب کنندگان در اینجا (نیویورک) به نمایندگی از همه ایرانیان در سراسر جهان دست به اعتراض زده اند و خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی هستند.

اکبر گنجی نیز ضمن درخواست آزادی زندانیان سیاسی به بی بی سی گفت: خواست همه ما یک نظام دمکراتیک ملتزم به حقوق بشر است.

در میان امضا کنندگان این بیانیه نامهایی چون عبدالعلی بازرگان (فرزند نخست وزیر دولت موقت پس از انقلاب)، فاطمه حقیقت جو (نماینده پیشین مجلس)، حسین بشیریه (استاد سابق دانشگاه تهران)، مصطفی رخ صفت (از مدیران ماهنامه کیان) و مهرانگیز کار (حقوقدان و فعال حقوق زنان) دیده می شود.

همچنین 16 چهره سیاسی و فرهنگی دیگر نیز از این اعتصاب حمایت کرده اند؛ کسانی چون شهرنوش پارسی پور (نویسنده)، عبدالکریم سروش (پژوهشگر دینی)، محسن مخملباف (نویسنده و کارگردان)، علی اکبر موسوی خوئینی (نماینده پیشین مجلس) و حسن یوسفی اشکوری (پژوهشگر دینی).

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر