۱۳۸۸/۰۵/۱۴

آیت الله منتظرى خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی: مردم دادگاه هاى شما را با دادگاه هاى "استالین" و "صدام" مقایسه می کنند

میزان: بلند پایه ترین مرجع تقلید شیعه در ایران امروز سه شنبه در پیامی نسبت به دادگاه سران احزاب اصلاح طلب اعتراض کرد و در مورد این دادگاهها گفت: چرا کارى می کنند تا مردم دادگاههاى آنها را با دادگاههاى استالین و صدام و سایر دیکتاتورها مقایسه نمایند؟

متن کامل پیام آیت الله شیخ حسینعلی منتظری بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

والمؤمنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر - سوره توبه، آیه ۷۱

با کمال تعجب و تأسف ، مردم عزیز و زجرکشیده ما این روزها ناباورانه شاهد پخش غیر شرعى و غیر قانونى و غیر اخلاقى مصاحبه اسیران و عزیزان در بندشان مىباشند؛عزیزانى که بیش از چهل روز است محبوسند و از بین آنان تعدادى هم مظلومانه به شهادت رسیده اند.

این جانب در پیام هاى قبلى یادآور شدم :

این گونه اقرارها و اعتراف گیرى ها که متأسفانه سالهاست در جمهورى اسلامى رائج شده و در زندان هاى غیر قانونى و در شرایط کاملا غیرعادى و با فریب و تهدید زندانى و قطع نمودن رابطه او با واقعیت هاى جامعه و با وارد نمودن فشارهاى روحى و جسمى گرفته مىشود، بکلى فاقد وجاهت شرعى و قانونى بوده و از منکرات و گناهان بزرگ به حساب مىآید; و از نظر شرعى و قانونى جرم قطعى خواهد بود. که مباشران و متصدیان و آمران آنها باید محاکمه و تعزیر شوند، و از طرفى هیچ محکمه صالحى نباید و نمى تواند کسى را بر اساس این گونه اعترافات و مصاحبه ها محکوم به حکمى نماید.

از امام صادق (ع ) نقل شده که حضرت امیر(ع ) فرمودند: "هر کس با تهدید و تخویف و یا در زندان به چیزى اقرار نماید، نباید بر او حدى جارى شود." (وسائل الشیعة ، کتاب الحدود). و در روایت دیگر نقل شده که آن حضرت فرمودند: "هر کس در اثر ترساندن یا ضرب و کتک و یا در زندان به کارى که موجب حد است اقرار نماید، نباید آن حد بر او جارى شود." (دعائم الاسلام ، ج ۲، ص ۴۶۶).
و به استناد همین روایات است که همه فقهاى شیعه اقرار و اعتراف با زور و تهدید و در شرایط غیر عادى را حتى علیه خود متهم شرعا حجت و نافذ نمى دانند.

علاوه بر آن شکستن شخصیتهاى سابقه دار و موثر در انقلاب و تشکیل نظام به بهانه هاى واهى و ناجوانمردانه خود یکى دیگر از گناهان کبیره است که آمران و عاملان آن را گرفتار وضعیتى خواهد کرد که بى تردید دامن خود آنها را هم خواهد گرفت . مردم مىپرسند این چه نظامى است که مسئولین بلندپایه قبلى آن در دولت و مجلس و غیره که بسیارى از آنان در تشکیل نظام نقش موثر داشته اند، به خیانت به کشور متهم مىشوند؟!

این جانب از باب امر به معروف و نهى از منکر و از باب خیرخواهى و نصیحت ، مجددا به تصمیم گیرندگان و دست اندرکاران امور تذکر مىدهم و از آنان مىخواهم کارى بکنند تا حقوق تضییع شده مردم در انتخابات جبران شود و اعتماد از دست رفته برگردد و کارى کنند تا مردم راضى شوند؛ نه اینکه پس از سرکوب آنان و زندانى نمودن صدها نفر از مردم معترض ، اقدام به انجام منکر دیگرى کرده و افراد و شخصیتهایى که به خدمتگزارى به انقلاب و نظام و مردم شناخته شده اند و هر کدام سالها در مسئولیت هاى حساس خدمت نموده اند را زندانى نموده و آنان را در شرایطى قرار دهند تا مجبور شوند در دادگاه نمایشى و فرمایشى بر خلاف عقائد و افکار خود و مطابق میل حاکمان صحبت کنند و به نفاق و خیانت و به گناهان نکرده اى اعتراف نمایند که هیچ سنخیتى با آنان ندارد و هیچ انسان عاقلى آن را قبول نمى کند.

چرا کارى مىکنند تا مردم دادگاههاى آنها را با دادگاههاى استالین و صدام و سایر دیکتاتورها مقایسه نمایند؟ حاکمانى که مدعى تشیع و پیروى از حضرت على (ع ) مىباشند چرا بر خلاف دستورات آن حضرت در مورد اقرار و اعتراف در زندان و با تهدید و فشار عمل مىکنند؟ و چرا چهره اصل دین و مذهب و حاکمیت دینى را زیر سوال برده و در داخل و خارج خراب و مشوه مىکنند؟

به یقین انجام این مصاحبه ها و گرفتن این اعترافات دروغ و خلاف واقع از اسیران در بند و پخش آنها، علاوه بر این که هیچ مشکلى از مشکلات عدیده کشور را حل نمى کند، بى اعتمادى مردم و خشم و عصیان آنان را بیش از پیش در پى دارد و بحران کنونى جمهورى اسلامى را عمیق تر خواهد کرد و جایگاه آن را در دنیا ضعیف تر از پیش مىسازد. بر حسب قانون اساسى ، کشور متعلق به همه مردم است و آنان حق دارند به وسیله تجمعات آرام و جرائد و حتى رادیو و تلویزیون نظرات خویش را ابراز نمایند. چرا رادیو و تلویزیون فقط در اختیار حاکمیت است ؟ و چرا تجمعات آرام و متین مردم ، چماق و بازداشت و شکنجه و محاکمات کذایى را در پى دارد؟

در خاتمه این جانب ضمن اظهار همدردى با خانواده هاى داغدار و مصیبت زده که جوانان عزیز خود را در حوادث بعد از انتخابات از دست دادند، با قلبى محزون دیگر بار به آنان تسلیت می گویم و از خداوند بزرگ براى آن عزیزان مغفرت و رحمت الهى ، و براى خانواده ها و بازماندگان معزز آنان صبر جمیل و اجر جزیل ، و براى همه زندانیان حوادث اخیر آزادى فورى ، و براى متصدیان امور تنبه و بیدارى و انعطاف و اعتذار از ملت عزیز را مسألت می نمایم .

والسلام على عباد الله الصالحین و رحمة الله و برکاته .

۱۳۸۸/۵/۱۳
حسینعلى منتظرى

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر